Over banden
Wanneer moeten banden worden vervangen?
Banden moeten worden vervangen indien:
- de wettelijke toegestane slijtagegrens voor gebruik is bereikt.
Nieuwe banden hebben, afhankelijk van het type, tussen de 7 mm en 9,5 mm profiel. Dit profiel zorgt voor optimale eigenschappen onder wisselende weersomstandigheden. De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenwagenbanden in Europa 1,6 mm. Het is echter veiliger de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. Bij winterbanden wordt de slijtagegrens al bij 4 mm restprofiel bereikt wat betreft de winterse eigenschappen. Winterbanden met minder dan 4 mm restprofiel zijn in principe geen winterbanden meer. - na een lekkage, indien een bandenspecialist een defect constateert dat niet gerepareerd kan worden
- indien de band niet geschikt is voor de auto
- sprake is van abnormale slijtage
- sprake is van abnormale veroudering
- er beschadigingen zijn die de veiligheid kunnen aantasten w.o. insnijdingen/vervormingen.
Waardoor kunnen problemen met banden ontstaan?
Er zijn veel redenen voor bandenproblemen. De drie belangrijkste zijn:
-
- Onder- of overspanning
- Onderspanning is één van de belangrijkste redenen voor snelle slijtage van de schouders, onregelmatige bandenslijtage en voortijdige beschadiging. Overspanning kan resulteren in slechte handling, overmatige slijtage en voortijdige beschadiging.
- Overbelasting
- Het is niet toegestaan om personenauto's, bestelauto's en lichte aanhangers te beladen boven het gewicht waarvoor ze ontworpen zijn. Overbelading belast de banden buitensporig, vergroot de normale doorbuiging en zorgt voor oververhitting. Dit zal leiden tot versnelde slijtage, een grotere kans op beschadiging en voortijdige uitval.
- De gevolgen van het rijden op hoge snelheid
- Het langdurig rijden van hoge snelheden zorgt voor extra warmteontwikkeling waardoor verhoogde bandenslijtage kan ontstaan en doorbuiging.
Waarop worden de banden beoordeeld bij een APK keuring?
De banden op 1 as moeten dezelfde afmetingen hebben, dat wil zeggen dat bijvoorbeeld linksvoor en rechtsvoor dezelfde band hoort te zitten. Er mogen geen spijkers e.d. in zitten de band moet intern (de ijzeren verstevigingen en de diverse lagen onderling) in orde zijn. Tijdens de APK wordt bekeken of de band in ernstige mate verdroogd is en of de loadindex klopt. De loadindex is een nummer waarmee je in een tabel kan opzoeken wat de maximale draagkracht van de band is. Ook wordt de bandenspanning gecontroleerd. Het profiel mag voor de wet niet verder zijn afgesleten dan 1,6 mm, echter bij een slijtage van meer dan 2,5 mm wordt er door de wetgever geadviseerd om de band te verwisselen. Bij versleten banden ligt het grootste gevaar in de combinatie met gladde / natte wegen. De remweg loopt al snel op bij regen en het gevaar voor aquaplanning wordt groot met versleten banden.
Remweg bij regen